Dit is de trend voor 2024 voor je zaak

Het jaareinde komt razendsnel in zicht. Ben je al bezig met de stippellijnen uit te zetten voor 2024? Dan is het goed rekening te houden met de trends die naar voor zullen komen in 2024.

 

Er is maar 1 trend

Je hoort al verschillende trends vliegen: Instagram Threads, video, AI, … Allemaal zaken waar je best ook aandacht aan geeft. Maar al die trends spreken over tools waarmee je zal werken. Maar wat is de trend naar je klanten toe? Hoe zullen zij in 2024 voor jou kiezen? En vanuit dat opzicht gekeken is er slechts 1 trend.

 

Differentiëren

We ‘spelen’ al een tijdje met onze content. Even een foto of video maken voor de socials, iets in Canva in elkaar flansen om te posten. En oh, een logo maak ik ook wel even in Canva. Die website gooien we even bij elkaar en dan kan die online. Het was tot op heden ‘Good enough’ om aanwezig te zijn. En veel ondernemers zullen daar ook blijven trappelen.

We merken allemaal dat het steeds moeilijker wordt om uniek te zijn. Coaches durven nog maar amper te vertellen dat ze coach zijn omdat deze als champignonnen uit de grond schieten. Iedereen is plots een influencer en businesscoach. Je markt lijkt wel verzadigd.

Daarnaast zijn het financiëel moeilijke tijden. Terwijl vroeger een offerte vlot werd omgezet in een opdracht, zijn nu je potentiële klanten duidelijk terughoudender en zullen ze nog wat bedenktijd nodig hebben alvorens de investering te doen.

Je kan dan 2 dingen doen: Zoals Calimero in je schulp kruipen en zeggen dat het aan iedereen rondom je ligt, maar niet aan jezelf. Of je kan niet bij de pakken blijven zitten en je gaan differentiëren.

 

Filters uitschakelen

Hier komt wat theorie aan te pas. 9 jaar lang heb ik mee het verhaal geschreven rond digitale inclusie in Vlaanderen. Simpel gezegd: Er voor zorgen dat je oma en opa met de computer kunnen werken. Geloof me, dat waren leuke lessen :-) Ok, je hebt veel geduld nodig om die senioren mee te krijgen in die digitale wereld. Maar je kan op voorhand al heel wat filters uitschakelen.

Wil jij er voor zorgen dat potentiële klanten voor jou kiezen? Dan schakel je best ook filters uit bij hen. Deze filters zijn onbewuste vragen die klanten zich stellen alvorens ze overgaan tot kopen.

  • Is die persoon wel betrouwbaar?

  • Zijn zijn/haar diensten of producten iets wat ik nodig heb?

  • Zijn de diensten of producten goede producten?

  • Is de persoon die de diensten of producten levert wel de beste partij om bij te kopen?

Al deze filters zorgen ervoor dat je potentiële klanten kunnen gaan twijfelen over jou en jouw diensten/producten. En je publiek heeft slechts 7 seconden nodig om deze filters te beantwoorden. 7 seconden. Heb jij ooit personeel aangenomen of ben je ooit zelf gaan solliciteren? Dat gesprek heeft vermoedelijk minstens een half uur geduurd, maar eigenlijk was de conclusie al na 7 seconden getrokken.

 

De trend voor 2024

Wil jij in 2024 het verschil maken in die verzadigde markt? Investeer dan je tijd niet in de trend-tools van 2024, maar in het profileren van jezelf naar je klanten toe. De tijd van spelen is voorbij. Onze terughoudende klanten willen zien dat jij de beste keuze bent voor hun investering. Ben jij professioneel in wat je doet? Straal dat dan ook uit. Je bent ten slotte maar zo professioneel als de zwakste schakel. Ben jij de beste schrijnwerker uit de omstreken? Met het logo dat je zelf hebt gemaakt in Canva zal je toch de indruk geven dat je het allemaal niet zo serieus neemt. Dus die inbouwkast voor je klanten zal je ook maar in elkaar flansen. Ben jij het beste schoonheidsinstituut? Als jouw website chaotisch overkomt zal men de indruk krijgen dat je salon ook alleen maar chaos is en geen rust brengt.

De trend voor 2024 is niet spelen, maar professionaliseren. De filters uitschakelen bij je klanten door een unieke profilering die toont dat jij weet waarover je spreekt, je enkel met de beste producten werkt en ‘problemen’ voor je klanten oplost.

 

Ga hier mee aan de slag:

  • Vertel een duidelijk verhaal: Wat is jouw verhaal? Wat wil jij oplossen in de wereld? Waar lopen je klanten tegenaan en hoe los jij dat op?

  • Zorg voor een duidelijke huisstijl: De basis van je profilering is een duidelijke huisstijl. Logo, kleuren, lettertypes, …

  • Plan een professionele fotoshoot: Denk aan de filters. Een slechte foto wil zeggen dat je slecht bent in wat je doet

  • Ga voor een professionele website: Geen eigen probeersel, geen website van het schap. Maatwerk dat duidelijk je merk weergeeft en aansluit bij wie jij en je zaak bent

  • Laat teksten schrijven die aansluiten bij jouw missie. ChatGPT geeft geen emotie in zijn tekst. Een copywriter kan de juiste tone of voice in je tekst steken.

  • Stel een duidelijke strategie op voor je social media. Welke post plan je wanneer in? Wat wil je klant zien om overtuigd te worden van jouw kunnen?

 

Nog enkele tips

Moet je dan enkel reclame maken? Nee. Integendeel: probeer de indruk te geven dat je geen reclame maakt. Die tip geven marketeers al lang. Maar het heeft zich ondertussen vertaald naar social media posts die enkel maar de rozegeur en maneschijn geven van de ondernemers. Wat van leuks ze gans de dag doen en hoe vaak ze in chique restaurants en hotels vertoeven. De tijd dat je klanten dit over de schreef haalt ligt achter ons. Toon hoe jij je klanten begrijpt, waar ze tegenaan lopen en hoe jij dit oplost. Wil dit dan zeggen dat je jezelf niet meer moet tonen? Nee, je moet jezelf nog tonen. Op die manier haal je de eerste filter (Is die persoon betrouwbaar?) alvast weg :-)

Durf te investeren! En als je investeert, doe het goed. Het klopt als een bus dat een goede investering zich terugverdient. Wat is een goede investering? Dat kan je aftoetsen met bovenstaande filters.

 
Vorige
Vorige

*Gastblog door Wellnez Atelier* Onze website als vaste schakel naar onze klanten toe.

Volgende
Volgende

Wordpress VS Squarespace