Wat je moet weten over Threads

It’s a meta company.

Threads is gemaakt door Meta. Vermoedelijk heeft het geen introductie meer nodig, maar toch nog maar even: Meta is de overkoepelende naam voor Facebook, Instagram en WhatsApp. Het team achter Instagram kreeg de opdracht. van Mark Zuckerberg (CEO van Meta) om Threads in elkaar te knutselen.

De lancering van Threads kwam er sneller dan verwacht. Je kent het spreekwoord “De één zijn dood is de ander zijn brood” en dat is net wat ze bij Threads moeten gedacht hebben. Bij Twitter loopt het momenteel wat stroef (lees: slecht) sinds de overname door Elon Musk, de bekende miljardair achter Tesla, Space X en mede-oprichter van PayPal. Veel Tweeters verlaten het platform, opzoek naar nieuwe horizonten. En Meta wil met Threads op die kar springen.

 

Wat is Threads?

Zoals je in de intro al kon lezen is Threads een vergelijkbaar alternatief van Twitter. Je kan er dus ongeveer hetzelfde mee doen.

Het is een microblognetwerk waar je berichten de wereld mee kan insturen van maximaal 500 tekens. Je berichten kunnen foto’s en video’s tot 5 minuten lang bevatten en het delen van weblinks is ook mogelijk. Je kan berichten van andere gebruikers bekijken, beantwoorden of doorsturen. Vergelijkbare alternatieven zijn Twitter en Mastodon. Die laatste is momenteel de grote broodpikker voor de leegloop bij Twitter.

Threads is nauw verweven met Instagram. Je aanmelden kan je dan ook gewoon met je Instagram-account en ook je verificatie loopt op dezelfde manier. Je kan er wel voor kiezen je Threads-profiel aan te passen. Uiteraard krijg je bij je nieuwe account het voorstel om de personen die je volgt op Instagram ook te volgen op Threads. Profielen die je geblokkeerd hebt op Instagram worden ook automatisch geblokkeerd op Threads.

Het gebruik van hashtags (#) zal nog belangrijker zijn dan op Instagram zelf. Tweeters (=gebruikers van Twitter) zijn het namelijk gewend om hun info te vinden door te filteren op de hashtags. Denk maar aan #metoo. Deze hashtag was vooral actief op Twitter. Wou je dus de nieuwste roddels weten over #metoo? Dan kon/kan je deze filter toepassen op Twitter en heb je meteen de laatste posts over dit onderwerp.

 

Wat zijn de plannen met Threads?

Threads is geen vrijwilligerswerk voor Meta natuurlijk. Zoals bij elk product van Meta (en Google, en …) moet het een bron van inkomsten worden. Eerst willen ze zoveel mogelijk gebruikers op hun platform krijgen. Dit is alvast goed aan het lukken. In nog geen 5 dagen zijn er al meer dan 100 miljoen gebruikers, wat een record is. Ze doen hiermee zelfs beter dan TikTok en ChatGPT.

De volgende stap is het platform te voorzien van extra toeters en bellen zodat je wat verslaafd wordt aan het platform. En vervolgens zal de reclame komen opduiken. Een traject dat we ondertussen al wel kennen denk ik :-)

 

Hoe geraak je op Threads?

Momenteel nog niet! Allez, tis te zeggen… Toch niet wanneer je in de EU woont. Threads is al beschikbaar in meer dan 100 landen. Voor de EU is het nog even wachten tot de GDPR-wetgeving in orde is. En aangezien deze wetgeving Mark Zuckerberg al heel wat kopzorgen en boetes boven het hoofd heeft gegeven, is dit iets waar hij niet graag werk van maakt. Maar ze zijn er mee bezig hoor. Het grote probleem momenteel is dat Instagram ingebakken zit in Threads. Het feit dat je Threads-account info haalt uit je Instagram-account is een inbreuk volgens de GDPR-wetgeving.

Zodra hier een oplossing (of een achterpoortje) voor gevonden is, zullen we allemaal kunnen Tweeten… kunnen Threaden.

Vorige
Vorige

Squarespace Courses

Volgende
Volgende

Binnenkort kunnen we betalingen ontvangen in Squarespace!