Wat? Zet jij niet in op social media?

 

Wat vooraf ging…

Als je klant bent heb je het misschien al gemerkt: Ik ben sinds 17 januari out na een medische ingreep aan mijn rug. Ja, ik heb het onderschat. Niet de ingreep, want dat is een heuse opluchting. Wel het herstel. Vorig jaar had ik al een hernia laten verwijderen en ben ik een halve dag out geweest. Ik dacht deze keer ook even de revalidatie te ‘skippen’, maar dat loopt even anders 😁


Zolang stilzitten? Niets voor mij! Dus reeds vorig jaar besloot ik een prijszettingstraject te starten bij Strever (https://Strever.be).
1 keer per week spreken we online af (door mijn beperkte mobiliteit) en nemen we mijn onderneming en prijszetting onder de loep. Een beetje zoals in het programma Andermans zaken.
Niet dat het slecht gaat met de zaken. Maar er is altijd ruimte om te groeien hè. 😊

Sessie 2

Vandaag had ik de tweede sessie met Robin van Strever. Net als sessie 1 was het opnieuw heel boeiend. De aandacht ging in deze sessie ook naar de klant: Wie is je klant en hoe bereik je deze?

Ik zet niet in op social media

“En hoe komen die klanten dan bij jou terecht Stijn?”

”Goh, via via eigenlijk. Ik maak eigenlijk nooit reclame. Al zeker geen betalende reclame” zei ik.

Is dit gelogen? Ja en nee. Ja, wij sturen nieuwsbrieven, posten op social media en hebben een soort van visitekaartje (inderdaad, ‘soort van’ visitekaartje). Maar we zullen niet snel reclame maken met deze kanalen. Ik wil vooral dat het leuk, luchtig en info is waar de ondernemer iets mee is.
Bewust verkopen? Nee, dat doe ik nooit. Zo ben ik gewoon niet. Dat is zo opdringerig… En social media? Dat is vergankelijk en dat wil ik net niet zijn.
Robin leek wat te verschieten… Het leek alsof dit anno 2022 niet meer kon. Hoe kan je nu aan klanten geraken zonder in te zetten op social media?

Awel, op de goeie ouwe manier begot! 😊

  • ik investeer mijn tijd in mijn klanten ipv social media

  • ik ken mijn klanten

  • ik probeer een partner te zijn voor mijn klanten

  • mijn klanten maken reclame voor mij

Wist je dat je 4 keer meer energie moet steken in het vinden van nieuwe klanten in vergelijking met het behouden van bestaande klanten?
En voor mij werkt dit. Ik zit met een volle agenda. Het werkt, voor nu. Misschien over enkele jaren niet meer. Maar die onzekerheid heb je als zelfstandige altijd. Ik ga toch liever voor iets duurzaam ipv iets vergankelijk. Social media is enorm vergankelijk. Die post van vandaag is volgende week al museum-klaar. En die Facebookpagina? Neenee, nu is het nog even Instagram maar je moet eigenlijk al met Tik Tok bezig zijn.

Ben ik dan wel goed bezig?

De reactie van Robin zet me toch aan het denken… Ben ik fout bezig? Ben ik mijn eigen graf aan het graven op lange termijn?

Reviews verzamelen? Doe ik niet. Moet ik dat misschien toch maar doen? Ik lees ze zelf nooit, maar misschien anderen wel?

Wat denk jij hier over? Hoe zie jij dat als ondernemer? Ik ben benieuwd naar jouw visie hierover!

Ah en trouwens: als je toch aan het schrijven gaat, mag je altijd een review schrijven over Fat Fish 😁

Vorige
Vorige

5 Must read tips voor Squarespace 7.1

Volgende
Volgende

Ik wil geen populaire onderneming