Ik wil geen populaire onderneming

Content overload…

 

Facebook, Instagram, Whatsapp, Tik Tok, Waze, Snapchat, Signal, … Het lijstje is oneindig! En eerlijk? Eén voor één gaan ze hun doel voorbij door het oneindig 'gespam’ van ondernemers die er van overtuigd zijn dat ze populair moeten zijn op social media.

Neem nu bijvoorbeeld Instagram? Dit leek me - gezien ik ook fotograaf ben - een veelbelovend medium. Want het gaat op Instagram om foto’s. En niet om de kiekjes van je eten of selfie ergens ten velden. Nee, om kwalitatieve beelden. Ondertussen zie je alles er op verschijnen. Vooral in de stories zie je geen dagboeken, maar minutenboeken van ‘populaire ondernemers’.

Een hype? Nee, ik vrees van niet. Want er zijn ondertussen een resum zogenaamde Business Coaches en Social Media Managers die er heilig van overtuigd zijn dat dit dé manier is om aan klanten te geraken de dag van vandaag.

 

Ik wil geen populaire onderneming hebben…

Ik wil dat niet. Ik wil niet gans de dag, bij elke beweging of gedachte denken dat ik dat moet delen op mijn social media. Gelukkig maar, want je zou wat meemaken. In mijn kopke gaat het één en ander rond. Ik hou het zelf maar net uit met mijn gedachten :-D

een kritische blik…

Ik denk er al een tijdje over na. Is het mijn fout dat deze manier van ondernemen me niet ligt? Dit kan toch niet goed zijn voor je onderneming? Ik ben totaal niet populair op social media, maar heb toch een goed gevulde agenda. Maar blijft dit zo? Moet ik preventief aan mijn populariteit werken? Hoe pakken anderen dat aan? En wie zijn die populaire ondernemers?

Vorige week had ik het te pakken: Ik wil niet populair zijn, maar solide…

 

Populair zijn…

Als je populair wil zijn moet je dus enorm veel tijd steken in je social media. Al snel enkele uren per week. De Business Coaches en Social Media Managers gaan zeggen dat dit niet klopt. Dat je alles op voorhand kan inplannen. Klopt volledig. Maar die minuten lange stories elke dag? Die dien je wel op te nemen en te plaatsen. En daar ben je al snel even mee bezig. En het reageren op je publiek wordt ook niet door een automatisch systeem gedaan, maar dien je wel te doen om de interactie met je publiek te behouden.

Populair zijn is ook maar een bevlieging. Ik kan geen enkel persoon, merk, item, … bedenken dat al jaren lang populair is. Al je uren werk in die social media zal dus niet voor eeuwig zijn vruchten afwerpen. Je publiek wacht waarschijnlijk op ‘the next big thing’ en je zal ze dit niet kunnen blijven geven.

Om het even naar de muziekindustrie te weerleggen met een voorbeeld: Captain Jack in de jaren 90, Los Lobos in de jaren 00, Black Eyed Peas in de jaren 10, …Allemaal populair… Voor even althans.

Solide zijn…

Versta me niet verkeerd. Je kan de dag van vandaag niet anders dan aanwezig zijn op social media. Maar ‘gezond’ aanwezig. Je publiek laten weten dat je er nog bent en waarmee je bezig bent. Je publiek zal liever zien dat je een huis hebt gebouwd, ipv de afwas hebt gedaan. Denk je ook niet?

Door minder aanwezig te zijn op social media, kan ik die tijd investeren in andere dingen:

  • Bijvoorbeeld in contacten met mijn klanten. Vragen hoe het met hen gaat, er zijn voor hen. En dan hoor ik je al denken “Ja maar die is al klant. Op social media vind ik nieuwe klanten”. Ja, maar weet dat de beste reclame mond-aan-mond reclame is. Het kost je 20% energie om een bestaande klant te houden, maar 80% energie om een nieuwe klant te vinden. Dus door mijn bestaande klanten te soigneren, zullen zij al snel ambassadeur worden van mijn onderneming en maken zij reclame voor me.

  • Bijvoorbeeld door nieuwe dingen te leren. Ik steek graag tijd in dingen uitpluizen en testen om zo mijn klanten nog beter van dienst te zijn. Op die manier kan ik met hen meedenken en oplossingen aanreiken die hen helpen bij het ondernemen. Maakt mij dit populair? Nee, dit maakt van mij een evidente partner voor mijn klanten.

  • Bijvoorbeeld door mijn tijd nuttig te spenderen voor mijn klanten. Ik kan me gerust voorstellen dat er ‘populaire ondernemers’ zijn die aan hun klant melden dat ze nog even moeten wachten omdat ze niet de tijd hebben om aan de opdracht te beginnen. Maar die klant ziet dan wel diezelfde ondernemer zijn/haar ‘minutendagboek’ op social media passeren. Tja… Hoe zou jij dan reageren als klant?

 

Ik wil een solide onderneming hebben…

Door solide te zijn, ben ik geen ééndagsvlieg die veel kennis heeft van social media, maar heb ik veel kennis van mijn vak. Ik moet ‘s morgens niet nadenken over “Wat ga ik mijn publiek vandaag eens vertellen?”, maar kan ik nadenken over “Wat kan ik doen om mijn klanten nog beter verder te helpen?”.

Solide als een rots. Een rots waarop je kan bouwen. Niet meteen de eyecatcher van de omgeving misschien, maar die eyecatcher kan wel op die rots gebouwd worden.

Ik ben liever The Rolling Stones (die al sinds 1962 actief zijn), dan Jody Bernal (cfr. Que Si, Que No). Ik spendeer liever mijn tijd in het leveren van goed werk voor mijn klanten, ipv een goede social media.

Bedenkingen

Alhoewel ik zelf geen bedenkingen heb, kan ik me wel voorstellen dat sommigen onder jullie wel bedenkingen hebben bij het lezen van deze blog. Laat het me gerust weten. Zo leer ik weer bij ;-)

Vorige
Vorige

Wat? Zet jij niet in op social media?