Waarom je moet bloggen

Ok, dat komt nogal dwingend over, ik weet het. Maar na het lezen van deze blog zal je me gelijk geven: je moet gewoon beginnen met bloggen op je website!

 

Wat versta ik onder bloggen?

Voor de duidelijkheid zal ik eerst even meegeven wat ik onder bloggen versta. Want bij het woord ‘bloggen’ denk je al snel aan ellenlange verhalen waar je - als je geen Herman Brusselmans bent - al snel heel wat tijd aan spendeert om het te schrijven.

Een blog moet niet per se een lang verhaal te zijn. Het kan ook een kleine update zijn uit je bedrijf. Bijvoorbeeld Jos die vandaag 15 jaar in je bedrijf werkt. Of die nieuwe machine waarin je geïnvesteerd hebt.

Een ‘blog’ is dus in dit verhaal een klassieke blog, of een klein ‘nieuwtje’ uit je bedrijf.

 

Post dit niet rechtstreeks op social media!

Het aantal ondernemers die zulk een dingen rechtstreeks op hun social media posten is ontelbaar. En eigenlijk is dat zonde. Social Media is vergankelijk in elke vorm van het woord. Die post waar jij je tijd aan hebt gespendeerd zal morgen niemand meer zien. Vandaag post je die op Facebook, maar aangezien dat ondertussen niet meer zo populair is kan je bij Instagram opnieuw beginnen. En ondertussen staat Tik Tok op de deur te kloppen. ‘Vaneir’ beginnen…

Heeft je publiek toch je post gezien op social media? Dan lezen ze het en scrollen ze weer verder naar de volgende post.

Wanneer je gebruik maakt van een blog op je website, dan kan je dat verhaal recupereren zoveel je wil. Je post het nu op Facebook, volgend jaar nog eens op Instagram, over 2 jaar op Tik Tok. En ondertussen kunnen je bezoekers van je website het verhaal ook nog eens lezen.

Door het verhaal via een blog op je social media te posten, ga je je publiek ook wegtrekken van social media naar je website. Ze scrollen dus niet verder op social media, maar surfen verder op je website en ontdekken, naast het verhaal dat je had geschreven, de rest. van je aanbod. Ze nemen misschien zelfs contact met je op.

Op deze manier kan je trouwens ook je verhaal vertellen in de stijl dat jij dat wil. Met stijl bedoel ik dan de huisstijl. Niet in het blauw van Facebook of de kleurboek van Instagram, maar in jouw kleuren, lettertype, look and feel. Jij hebt de controle van de sfeer die je wil overbrengen aan je publiek. Wist je dat in 100% communicatie er slechts 3% verbale communicatie zit en maar liefst 97% non-verbale communicatie? Die 97% wil je toch optimaal benutten? Of geef je deze gewoon cadeau aan je social media-platform?

 

Good for Google

Bloggen is enorm gezond voor je Google. Om verschillende redenen zelfs…

  1. Zoekwoorden

    In je blogs zal je woorden gaan gebruiken die niet meteen naar voor komen in de gewone tekst van je website. De websites volgepropt met tekst zijn al even op pensioen en niemand leest al die tekst nog. Je hebt dus minder standaard tekst op je website en zodra mensen vrij specifiek gaan zoeken naar bepaalde termen, zullen ze aan de hand van je standaard tekst op je site je niet snel ontdekken in zoekmachines. Schrijf je echter een blog over die specifieke onderwerpen? Dan is de kans groot dat je wel naar boven zal komen.
    Daarnaast kan je aan een blog nog extra SEO toevoegen. Mijn blog over een webshop in Squarespace waar je met Bancontact en iDeal kan betalen doet het heel goed in zoekmachines. Mensen zoeken dagelijks naar een oplossing voor dit probleem. Ik ben diegene met een oplossing en mijn blog helpt mij om dit kenbaar te maken aan de buitenwereld.

  2. Ben je nog actief?

    We vergeten het soms, maar Google is ook een bedrijf. En hun doel is om de beste zoekmachine van het internet te zijn. Hoe kunnen ze dit bereiken? Door de beste, up-to-date resultaten te laten zien. Wil Google jouw zaak dus tonen in de zoekresultaten, wil Google er wel zeker van zijn dat je nog open bent. Google komt hiervoor niet bij je aankloppen. Nee, het meet het via je website. Pas je je website regelmatig aan, dan gaat Google er vanuit dat je actief bezig bent met je zaak en dus een goed resultaat bent.
    Wil dit zeggen dat je constant alles van je website moet omgooien? Nee, liever niet. Want je URLS (bv www.bedrijfx.be/blogs) bouwen waarde op. Waarde die er voor zorgt dat ze hoger in Google verschijnen. Ga je regelmatig je website omgooien, dan is de kans groot dat je ook die URL-slugs gaat omgooien en je dus je waarde gaat weggooien. Een blog is dan de beste keuze. Je maakt nieuwe inhoud aan op je website, die nieuwe zoekwoorden bevat, zonder aan de rest van je website te zitten.

  3. Weet jij wel waarover je spreekt?

    Dit hoort een stuk bij het volgende punt. Maar ook Google maakt hier gebruik van. Zoals gezegd wil Google de beste resultaten tonen. Komen veel mensen op je website en blijven deze even hangen? Dan zal je inhoud waarschijnlijk een antwoord kunnen bieden op de vragen van de ‘zoekers’ en ben je dus een betrouwbaar resultaat volgens Google. De volgende keer dat iemand op zoek gaat naar dat onderwerp zal Google je hoger in de resultaten tonen, want dat was eerder een succes.

 

You are the king/queen!

Mensen zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Maar kan jij dat wel oplossen? Door je kennis te delen toon je dat jij de expert bent op dit vlak. Jij bent diegene die een oplossing kan bieden op hun probleem.
Vroeger was kennis delen not-done, maar die tijd ligt al even achter ons. Heb je schrik dat ze met jouw kennis zelf aan de slag gaan gaan en zo geen beroep op je gaan doen? Geloof me, mensen zullen wel beroep op je doen. Want ze willen dat het goed gedaan is en willen er zelf niet te veel tijd insteken. En geloof me nog maar eens als ik zeg dat je die klanten die het liever wel zelf doen om wat centen uit te sparen niet je ideale klant zijn.

 

Waarom je niet moet bloggen?

Awel, dat is een goede vraag. Ik kan eigenlijk geen enkele reden verzinnen om niet te bloggen. “Ja, maar in wat ik doe kan ik over niets bloggen”. Je kan altijd over iets bloggen. Doorprik de vanzelfsprekendheden. Een klant van mij is archeoloog. Voor hem is het heel normaal dat daar voornamelijk met een kraan en een spade wordt gewerkt, maar dat is een vanzelfsprekendheid. Ik dacht (als leek) dat die enkel met een borsteltje dinosaurus-botten bovenhaalde. Een andere klant van mij heeft een webshop met botanicals. Hij kan perfect op regelmatige basis een recept voor de perfecte cocktail delen. Natuurlijk met zijn botanicals om het helemaal af te maken.

Of het nu gaat over een kledingwinkel of over een IT’er: iedereen heeft iets om over te bloggen. Je moet het alleen doen. En daar zal het grootste schoentje wringen denk ik, niet?

Wil je brainstormen over onderwerpen om te bloggen, of wil je je blogs uitbesteden? Stuur me een berichtje en we zijn vertrokken!

Vorige
Vorige

Binnenkort kunnen we betalingen ontvangen in Squarespace!

Volgende
Volgende

Is jouw content al ‘people first’?