Hoe meer opdrachten binnen halen in de bouwsector

Recordaantal bouwbedrijven failliet in provincie Antwerpen

In een artikel van Made in Antwerpen lezen we het volgende:

Nog nooit zijn in de provincie Antwerpen zoveel bouwbedrijven failliet gegaan als in de eerste elf maanden van dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van GraydonCreditsafe, een specialist in bedrijfsinformatie. “Er lijkt geen beterschap op komst, want het aantal aangevraagde vergunningen daalt zelfs nog”, zegt Marc Dillen, voorzitter van bouwsectorfederatie Embuild.

We zien dat ook terugkomen in de overzichten van de faillisementen: Het zijn meestal bedrijven uit de bouwsector die klappen krijgen en het hoofd niet boven water kunnen houden.

“Vroeger was alles beter”

Of het vroeger beter was, laat ik graag in het midden, als dat goed is voor je? Maar dat de tijden verandert zijn durf ik wel toe te geven.

Vroeger zat in de bouw je agenda gevuld voor het komende jaar. Klanten zaten er niet mee in te wachten tot je tijd had om bij hen aan de slag te gaan. Wachttijden van een half jaar of langer waren niet zeldzaam.
Er was een stroom aan nieuwe klanten. Van waar die kwamen was niet belangrijk. Ze waren er en je agenda zat vol. Het leven/ondernemen was simpel.

‘Fenomenen’ zorgen er voor dat het nu anders is…

Het Cooblue-fenomeen

Cooblue ken je wel? Die online winkel waar je alles kan kopen waar een stekker aan hangt en co. Dat is geen fenomeen. Maar het is wel een fenomeen dat als je bij hen voor 23u besteld, het de dag nadien geleverd is bij je thuis (als de post meewerkt tenminste). Dit is een enorm sterk argument voor de klanten om bij hen te kopen, ipv bij andere webshops of bij de lokale ondernemers. De concurrentie kan zich er tegen verzetten. Maar willen ze overleven? Dan zullen ze deze service ook moeten gaan aanbieden.

Dit fenomeen heeft er voor gezorgd dat onze klanten geen geduld meer hebben. Een half jaar wachten tot jij tijd hebt? Nee, dan gaan ze wel naar de concurrentie. En dat geld niet alleen voor de werken die je uitvoert, maar ook voor het beantwoorden van de mails in het eerste contact, het opstellen van de offerte, … Wanneer ze 2 weken moeten wachten op je reactie, zijn ze al lang vertrokken. Hier kan je dus alvast een verschil maken want we moeten er geen doekjes om winden: in de bouw wordt het vaak niet nauw genomen met afspraken en is communicatie vaak niet het sterkste punt.

Het Steve Jobs-fenomeen

Steve Jobs, de man achter Apple. Hij heeft van Apple het rijkste beursgenoteerde bedrijf gemaakt. En dat terwijl hij geen iPhone of Mac kan maken. Het meesterbrein achter Apple was Steve Wozniac. Steve Jobs kon het gewoon goed uitleggen. Ook in jouw sector zie je vast en zeker veel klanten vertrekken naar concullega’s die maar half werk leveren. Hoe komt het toch dat de klanten voor hen kiezen en niet voor jouw? Awel, die concullega kan je klant beter overtuigen waarschijnlijk. En dat doet hij niet alleen met de prijs. Hij geeft ze vertrouwen door het goed uit te leggen en met een goede verpakking qua branding (logo, website, brochures, …)

Het cowboy-fenomeen

De cowboys in de bouw… Ze doen veel kapot in jullie sector. Ze nemen opdrachten aan, nemen het geld aan en dan vertrekken ze met de noorderzon. Tja, België he… Maar zij zorgen er wel voor dat klanten geen vertrouwen meer hebben in de sector. Door je klanten vertrouwen te geven haal je ze al voor meer dan de helft over de streep. Zien ze dat je betrouwbaar bent? Heb je klanten die hun ervaringen delen over jouw diensten? Heb je een professionele uitstraling? Matched jouw stijl bij hun stijl? Ben je bereikbaar en aanspreekbaar? Dan zal die opdracht al snel goedgekeurd worden.

Filters uitschakelen

Wanneer je klanten op zoek gaan naar hun leveranciers, hebben ze wat filters waar de leveranciers door moeten.

  • Is die persoon wel betrouwbaar?

  • Zijn zijn/haar diensten of producten iets wat ik nodig heb?

  • Zijn de diensten of producten goede producten?

  • Is de persoon die de diensten of producten levert wel de beste partij om bij te kopen?

Al deze filters zorgen ervoor dat je potentiële klanten kunnen gaan twijfelen over jou en jouw diensten/producten. En je publiek heeft slechts 7 seconden nodig om deze filters te beantwoorden. 7 seconden. Heb jij ooit personeel aangenomen of ben je ooit zelf gaan solliciteren? Dat gesprek heeft vermoedelijk minstens een half uur geduurd, maar eigenlijk was de conclusie al na 7 seconden getrokken.

Mensen stoppen niet met bouwen!

Het mag zo slecht gaan in de sector als je maar wil, mensen zullen altijd blijven bouwen en verbouwen. Er zullen dus altijd opdrachten zijn die je kan binnen halen. Wat jij moet doen is er voor zorgen dat jij diegene bent die deze opdrachten binnenhaalt. En dat is net hetgene waar je vroeger geen tijd aan moest besteden, maar nu dus wel.

  • Zorg er voor dat je branding op punt staat

  • Evalueer je klantervaring en stuur deze bij. Zorg er voor dat het een geoliede machine is zodat de klant vertrouwen in je heeft eens er een offerte op tafel komt

  • Communiceer. Beantwoord mails, volg je klanten op, leg ze in de watten.

Ik snap je volledig als je nu denkt “Daar heb ik geen tijd voor hoor”. Het komt er weeral bij. Maar geloof me, wil je je bedrijf gezond houden, kan je hier best mee aan de slag gaan.

Wil dit zeggen dat je alles zelf moet doen? Nee, gelukkig niet…

Fat Fish helpt je mee groeien

Ik neem die touwtjes graag voor je in handen. Jij moet enkel dirigeren wat je wil en ik zorg dat het in orde komt voor je. Logo, huisstijl, mailsjablonen, foto’s, teksten, website, brochure, vlaggen, … Samen met mijn collega’s ontzorgen we je van A tot Z. De communicatie moet je zelf nog doen, maar voor de overige mikmak zijn wij er voor je.

Wil jij meer opdrachten binnen halen?

Vorige
Vorige

Kies voor Squarespace als je zelf je website wil bouwen: De ideale keuze voor lokale ondernemers

Volgende
Volgende

Waarom een professionele uitstraling belangrijk is voor je zaak