Dit worden de webdesign trends voor 2026
We zijn in Q4 van 2025. Dé moment om vooruit te kijken. Om doelen te stellen voor 2026. Om al een voorsprong te nemen op de concurrentie in 2026.
Daarom kijk ik in deze blog al naar de webdesign trends voor 2026. En ik heb het vermoeden dat deze ontwikkelingen ook nog in 2027 zich verder zullen ontwikkelen.
AI: De olifant in de kamer?
Nee, het is zeker geen olifant in de kamer. Maar ondertussen worden we wel wat AI-moe. In het nieuws is alles plots ‘genocide’ (sorry for that!), online is alles plots AI. We hebben al dat geroep wel wat gehad en het wordt tijd dat er iets concreet mee gebeurt.
En dat zal dit kwartaal (en zeker dus ook nog in 2026) gebeuren.
AI zoekopdrachten
Terwijl we vroeger enkel naar Google keken om online gevonden te worden, kijken de early birds ook al naar AI om gevonden te worden. Het is dus de moment om mee op die kar te springen. Meer en meer gebruikers hanteren bv ChatGPT om een antwoord te vinden op hun vragen. Je wil dan ook hier mee in de resultaten zitten, toch? We hebben het dan over AIO of GEO (die 2 termen vliegen wat rond) en het is dan ook geen overbodige luxe hier al op in te zetten. Hoe doe je dit? Simpel: bloggen, bloggen, bloggen!
AI als assistent in je website
Squarespace komt dit najaar met een sterke AI-tool geïntegreerd: Beacon AI.
Beacon AI zal je helpen om je SEO metadata te genereren. Het zal je helpen om zoekresultaten over jou in kaart te brengen. Geef je dus de opdracht “Wanneer is Fat Fish open?”, dan zal Beacon AI deze opdracht een tiental keer uitvoeren en je het resultaat geven. Hij geeft ook de bron van het resultaat weer, zodat jij eenvoudig aan de slag kan om een fout recht te zetten.
Beacon AI zal ook broken links in kaart brengen. Broken links? bv wanneer je in een blog linkt naar een bepaalde (externe) pagina, maar die pagina bestaat niet meer. Veel broken links op je website hebben zal resulteren in een lagere ranking in Google.
Heb je een webshop? Ook hier zal Beacon AI een sterke partner. Upload een productfoto en Beacon AI zal het product herkennen, een omschrijving klaarzetten voor je en een ideale prijs voor het product voorstellen.
Zal AI jouw website maken? Het kan. Maar dit zou ik zeker niet aanraden. Jaja, uiteraard zeg ik dat om niet tegen mijn winkel te spreken. Maar onze verwachtingen van een website gaan verschuiven in 2026. Lees dus zeker verder.
Scrollingtelling
Het is niets nieuw. Ik zie al artikels over dit onderwerp verschijnen die meer dan 3 jaar oud zijn. Maar ik moet bekennen (schandalig!) dat het voor mij een nieuwe term is. Ik zag deze eerder deze week verschijnen en dacht meteen: “Ja, dat omvat alles”.
Scollingtelling is een samenvoeging van ‘scrollen’ en ‘storytelling’. No shit Sherlock? Ja, sorry. Ik wil volledig zijn :-)
We horen het steeds vaker: We gaan meer en meer terug op zoek naar echte verbinding. En dat is een goed ding. Ben jij een lokale ondernemer? Dan is dit jouw sterkste troef zelfs tegenover van de grote spelers.
We spelen de troef van storytelling al langer uit in onze social media. Mensen willen zien wie je bent, wat je doet, of je aansluit bij hun verwachtingen, … Ze willen zich verbonden voelen met je. We gaan deze verbinding aan door foto’s te delen of reels te maken over ons en ons bedrijf. We vertellen ons verhaal via social media. Maar op onze website stopt dat verhaal vaak. OK, hopelijk zit er wel een strategie achter je website. Maar beleving? Daar geven we meestal geen aandacht aan.
Dit gaat vanaf 2026 veranderen.
Wil je een voorbeeld van Scrollingtelling? Surf dan eens naar de website van Apple. Ze zouden je een foto kunnen geven van een iPhone met alle specificaties er bij en klaar. Maar dat doen ze net niet. Apple is koning in beleving. Tot zelfs hun verpakkingen zitten in het belevingsverhaal. En ook hun website is beleving ten top! Je krijgt een sfeer. Ze weten de aandacht te leggen op de belangrijkste items door deze dynamisch te laten bewegen en je wil gewoon het ganse verhaal volledig uitkijken, ook al heb je al lang door dat die fancy iPhone helemaal niet in je budget past.
Ga jij een website (laten) maken in 2026?
Dan gaat het volgens mij niet eenvoudiger worden, maar net meer.
Maak werk van:
Een goede structuur
Hou rekening met je SEO en GEO/AIO
Integreer je merk optimaal
Gebruik AI als partner in gans het proces. Maar hou zelf de touwtjes in handen om het jouw verhaal te maken
Ga voor een sterke strategie
Vertel jouw verhaal door Scrollingtelling te integreren
Ontwerp alles voor zowel mobiel, als desktop
Wil jij je website laten maken? Fat Fish helpt je je verhaal online te laten kloppen.