Hoe was mijn eerste keer werken vanuit de van?
Alles kan is misschien veel gezegd. Maar ik test toch graag dingen uit alvorens te zeggen dat ze onmogelijk zijn.
Ik loop al een tijdje met het idee om een mobiel kantoor in gebruik te nemen…
Een mobiel kantoor? hoe ziet dat er uit?
Goh, dat mag je natuurlijk zelf invullen. Ik vulde het in elk geval in mijn hoofd in met een compacte campervan waar je ook gemakkelijk dagdagelijks kan rondrijden. Wil ik ergens gaan werken? Dan zet ik dat ding op minder dan 5 minuten op naar een volwaardig kantoor met bureau, eigen keuken en snoezelruimte… Allez, het bed bovenaan bedoel ik dan he :-)
Vragen die je je misschien meteen stelt:
Hoe geraak je aan elektriciteit? Nee, ik moet geen stroomgroep meenemen en ik moet geen verlengkabels aansluiten aan de van. In de camper zit namelijk een batterij die je ruim genoeg stroom voorziet om een ganse dag te werken’. Deze batterij laad zich op door met de wagen te rijden. Wil je toch ergens enkele dagen blijven staan? Dan kan je de van wel aan de stroom aansluiten.
Heb je dan wel internet? Zolang er GSM-ontvangst is, hebben we internet. Toch?
Is dat niet te koud? Nee. Een van is meestal voorzien van een standverwarming op diesel. Je kan hem dus eenvoudig verwarmen, zonder elektriciteit te verbruiken. Wel een beetje diesel.
Kan ik koffie zetten of iets fris drinken? Ja hoor. Naast stroom heeft die van ook een gasvuurtje en een ijskast.
Maar wat als ik na te veel koffie moet gaan plassen? Wij hebben voor onze van bewust er voor gekozen geen toilet te voorzien. Maar er is wel ruimte om een compingtoiletje mee te nemen.
Mocht je zo een van nog nooit vanbinnen hebben gezien, is het leuk om weten dat er ook een afwasbak is, met warm water. Daarnaast is er nog een buitendouche, een tafel voor binnen, een tafel voor buiten en 2 kampeerstoelen. Wil je niet in de zon zitten? Dan draai je de luifel even open. Aan luxe geen gebrek dus.
De ford Transit custom tourneo nugget
We zullen het gewoon op Ford Nugget houden 😅
Er zijn veel vans op de markt. De fabrikanten merken dat die minivans echt een gat in de markt zijn door het groeiende publiek dat in alle vrijheid op reis wil, geen camper gans een jaar op de oprit wil, maar gewoon een van die hen die vrijheid geeft, maar ook gewoon als tweede wagen mag functioneren.
We hadden reeds enkele keren op roadtrip geweest met een Volkswagen California. De T6 is een efficiente van. Goed ingericht, met veel “amai daar is over nagedacht”-momentjes. Echter bouwen ze de T6 niet meer. Ze zijn overgestapt op de T7 multivan. En bij die overstap hebben ze een aantal slimme dingen ook op pensioen gestuurd.
Zo zit die tafel voor buiten niet meer in de deur, maar mee in je koffer. Minder plaats in de koffer dus. Nochtans hebben ze ook beslist je keukenkasten kleiner te maken en moeten je potten ook maar mee in de koffer. Tja…
Dus de T7 ging het niet worden. Maanden opzoekwerk bracht me naar de nieuwe Ford Nugget.
Een nieuw design en het lijkt wel alsof de nugget de adoptieformulieren heeft ingevuld bij Volkswagen om die slimme dingen over te nemen. De buitentafel zit in de deur, buitenstoelen zitten in de achterklep, …
Daarnaast is de Nugget ook de enige van met de multiroom-indeling. De zithoek vooraan, de keuken achteraan en slapen kan je boven.
Voor een mobiel kantoor is het wel leuk, die keuken achteraan. Minder kans op vloeistof morsen over je laptop en die rommel kan netjes in de keuken blijven.
We gaan bestellen…
Dat was wel even een zoektochtje. Een Nugget bestellen geeft je al snel een wachttijd van meer dan 10 maanden. En doordat die wachttijd zo lang is kunnen ze ook nog geen overnameprijs geven voor je huidige wagen. Dat maakt dan weer dat je niet bij de bank kan gaan leuren voor een leasing;
Gelukkig vond ik een garage die een Nugget in stock had staan, helemaal zo als ik hem wou (op de trekhaak na, die moest van mij nu niet). Het is trouwens de Nugget die Ford in Europa heeft gebruikt om het nieuwe model bekend te maken aan het grote publiek. Het is Nugget 001 eigenlijk 😁
Mobiel werken op locatie
Als test trok ik naar de rand van Park Midden Limburg in Zonhoven. ‘s ochtends aangekomen, dakje open, laptop open, de 5G open en we konden beginnen.
Voor mijn werk heb ik naast een computer ook een stevige internetverbinding nodig. Websites maken vraagt wel wat verkeer. Dat was dus wel even spannend, maar het ging goed. De Nugget is voorzien van een 5G modem, die je kan activeren met een abonnement bij Proximus. Ik heb deze echter niet gebruikt. Gewoon een koppeling gemaakt met de smartphone was voldoende.
Om 9 uur had ik een eerste videocall. Dat ging vlot. Buiten zag ik mensen met de hond wandelen, binnen zat ik lekker warm een videocall te houden.
Na de call had ik met een collega ondernemer afgesproken en trokken we onze wandelschoenen aan om een tochtje te maken in Park Midden Limburg. Bij terugkomst hebben we de buitentafel uitgezet en hebben we in het zonnetje kunnen lunchen.
Nog een videocall later was de dag voorbij. 5 minuutjes inpakken en we waren onderweg naar huis.
Wat zijn de voor- en nadelen van dat mobiel kantoor?
Voordelen nemen duidelijk de bovenhand. Je moet niet per se een digital nomad zijn die de wereld rondtrekt om te kunnen genieten van deze manier van werken. Je kan er ook in je buurt gebruik van maken. Mijn voornemen is dit 2 à 3 keer per maand te doen. Nu is het nog even zoeken naar goede locaties (ook qua verbinding met het internet), maar eens dat lijstje groeit is het eenvoudig om mobiel te gaan werken.
De van zelf rijd ook heel leuk. Luxueus en tot nu toe nog niet teveel gerammel achterin van al die toeters en bellen die je meeneemt 😁
Doe je wel eens een braderij voor je zaak? Luifel open en je stand is klaar!
Moet je tussen meetings op locatie nog een videocall doen? Dan moet je niet nog langs kantoor rijden. Gewoon een parkeerplek zoeken en klaar. Ook voor iemand die altijd te vroeg is (zoals ik) is het handig om toch nog even te werken alvorens binnen te gaan bij je afspraak.
Fiscaal gezien is het ook een goede keuze. Het is een lichte vracht en, mits een goede onderbouwing, je kan nog diesel rijden zonder hiervoor afgestraft te worden.
Nadelen zijn er ook. Alles heeft zijn nadelen he 😅 Ondergronds parkeren? Ai… De campervan is 2m12 hoog. Ondergrondse parkings zijn vaak beperkt tot 2m of 2m10. Gelukkig is het onze tweede wagen. Dus ik neem gewoon de andere wagen als ik ondergronds moet parkeren op mijn bestemming.
Daarnaast is het ook even wennen qua koffer. In je koffer zit je keuken. En de rest van je van is ook goed bezet met alle toeters en bellen. Het is dus niet omdat je een grote bus bijhebt, dat je er zomaar je grasmachine in kan vervoeren. Dat is net wat ingewikkelder.
En tenslotte moet je van jezelf weten dat je proper bent. Heb jij de gewoonte om je passagiersstoel als vuilbak te gebruiken? Dan is zo een campervan geen aanrader. Het zou al snel een onhygiënische boel worden om in te vertoeven.