En daar is AI…

Je hebt het vast en zeker de afgelopen weken al wel horen vallen: ChatGPT.

ChatGPT is een open source product (= het wordt gemaakt door vrijwilligers, zoals LibreOffice wat een gratis alternatief is voor Word en Excell) gemaakt onder de naam OpenAI. Zij experimenteren met AI (Artificiële Intelligentie) en willen deze op een vriendschappelijke manier inzetten. Een rare doelstelling kan je denken, maar AI wordt gezien als iets met een grote valkuil. AI zorgt er voor dat computers zichzelf dingen kunnen aanleren om zo beter in te spelen op onze wensen. Maar de valkuil is dat de computers te veel kennis gaan hebben.

Je zou denken dat dit nog in zijn kinderschoenen staat. En enerzijds is dit ook wel het geval, want de mogelijkheden met AI zijn momenteel nog beperkt. Maar toch mag je er al versteld van staan wat ze al kunnen.

Je hoeft hier niet aan een professor in een witte jas te denken, maar aan gewone hobby-computerfreaks die de AI voor hen laten werken.

Wat zag ik al verschijnen?

  • Iemand die ChatGPT (wat teksten voor je kan schrijven) zijn nalatenschap liet schrijven. De man die dit testte bleek zelf een notaris te zijn en gaf aan te twijfelen over de toekomst van zijn job

  • Bing die ChatGPT gaat integreren in zijn zoekmachine, wat de wereld van SEO gaat herschrijven. Hoe of wat moet nog blijken

  • Iemand dat een bedrijf opstart met behulp van AI:

 
 
 

Moeten we schrik hebben dat zulk een dingen ons werk gaat overnemen? Het antwoord is simpel: Nee. Het zal ons werk voornamelijk gemakkelijker maken. De expertise en de persoonlijke noot zal niet te evenaren zijn met AI. Ja tuurlijk, je kan ChatGPT een blog voor je laten schrijven, of je WhatsApp voor je laten opvolgen. Maar de tekst (of antwoorden) die ChatGPT genereert voor je zal nooit jouw persoonlijke touch bevatten. Wil je van jouw merk een sterk merk maken? Dan zal je toch nog zelf in de pen moeten kruipen. En dit geld niet alleen voor tekst, maar net zo goed voor foto’s, websites, logo’s, …

Iemand die geen belang hecht aan die persoonlijke touch en er graag goedkoop van af is zal zijn gade slagen bij deze AI-toepassingen. Op zich niet erg, want deze klanten ben je liever kwijt dan rijk waarschijnlijk?

Ikzelf ga het vast en zeker ook integreren in mijn werk, maar dan om mijn werk te vergemakkelijken. Niet om het over te nemen. Zeker iets om de gaten te houden dus.

 

Een foto gemaakt met behulp van Dall-E. De opdracht was “a pixar style webdesigner in a yellow room”.

 
Vorige
Vorige

Is jouw content al ‘people first’?

Volgende
Volgende

Help! ik ben gehackt!